یک داروی دیابت که ممکن است از شریان ها در برابر پلاک محافظت کند

16 نوامبر 2017- محققان دانشگاه Aberdeen، نشان دادند که داروی trodusquemine، قادر به جلوگیری از تشکیل پلاک در شریان های (آترواسکلروز) موش است.وقتی پلاکی در شریان ایجاد می شوند، باعث نازک شدن شریان شده و خطر ابتلا به مشکلات عمده ی قلبی را افزایش می دهد.

مقاومت به انسولین، قند خون بالا و مصرف بیش از حد کربوهیدرات در رژیم غذایی، احتمال افزایش پلاک (آترواسکلروز) و بیماری قلبی را افزایش می دهد.

Trodusquemine  یک داروی مهار کننده یPTP1B   است که برای کاهش مقاومت به انسولین و التهاب تولید شده است. از این رو به عنوان یک درمان احتمالی برای دیابت نوع 2 و سرطان سینه مطرح شده است. در مطالعه ی اخیر محققان به بررسی اثرات آن بر بیماری های قلبی پرداختند.

در این پژوهش، تیم تحقیقاتی ابردین این دارو را با یک دوز و دوزهای متعدد در موشهایی که برای ابتلا به آترواسکلروز پرورش یافته بودند، آزمایش کردند.

نتایج این آزمایشات نشان داد که وزن موش های تحت درمان با Trodusquemine کاهش، سطح قند خون آنها بهبود یافته و میزان تری گلیسیرید و کلسترول آنها کاهش یافته است. آنچه سبب تعجب بیشترمحققان گردید تاثیر این دارو بر کاهش پلاک آترواسکلروز، تنها با یک دوز بود.

شایان ذکر است که با توجه به اینکه این موش ها به طور خاص برای توسعه آترواسکلروز پرورش یافتند، احتمالا اثرات این دارو بر این موش ها، بیشتر از موش ها یا انسان های معمولی است.

پروفسور جرمی پیرسون، معاون بخش پزشکی بنیاد قلب انگلیس که به این مطالعه کمک مالی کرده است، اظهار داشت: داروی ترودوسکوئمین در مرحله ی آزمایشات بالینی اولیه برای درمان دیابت است. این مطالعه نشان می دهد که این دارو می تواند همچنین ایجاد پلاک های آترواسکلروتیک چربی را در موشها محدود کند اگر چنین اثراتی در بیماران با مصرف این دارو مشاهد گردد، ممکن است فواید آن، از آنچه که در حال حاضر انتظار می رود، بیشتر باشد.

محققان اکنون در حال برنامه ریزی برای آزمایش این دارو بر روی افرادی هستند که در حال حاضر مبتلا به آترواسکلروز می باشند. یافته های این تحقیق در مجله Clinical Science منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2017/nov/possible-diabetes-drug-protects-against-plaque-in-the-arteries-96290985.html